Πατερική Θεολογία
Πρωτοπρ. Ιωάννου Σ. Ρωμανίδου (+)
Καθηγητού Πανεπιστημίου
Επιμέλεια – Σχόλια: Μοναχού Δαμασκηνού Αγιορείτου
46. Περί των ενεργειών του Θεού
Κατά την Πατερική παράδοσι η ενέργεια του Θεού, όπως και η ουσία του
Θεού, είναι απλή. Η ουσία του Θεού είναι απλή, και δεν μετέχεται από τα
κτίσματα. Η ενέργεια όμως του Θεού, που είναι η φυσική ενέργεια της
ουσίας του Θεού, μετέχεται με την κτίσι. Δεν μετέχεται όμως
κατά τον ίδιο τρόπο από όλα το κτίσματα. Υπάρχει διαφορετική μεθέξις της
ενεργείας του Θεού από τα κτίσματα, αλλά υπάρχουν και διαφορετικών
ειδών ενέργειες του Θεού, όπως είπαμε, οι οποίες μετέχονται. Δηλαδή οι
ενέργειες του Θεού διακρίνονται η μία από την άλλη.
Γι’
αυτόν τον λόγο οι Πατέρες αναφέρουν ότι η μία απλή φυσική ενέργεια της
ουσίας του Θεού μερίζεται σε διαφορετικά είδη ενεργειών και σε πολλούς
αποδέκτες. Πώς όμως; Αμερίστως! Μερίζεται
αμερίστως. Δηλαδή πολλαπλασιάζεται χωρίς να πολλαπλασιάζεται. Παραμένει
απλή, παρά ταύτα όμως πολλαπλασιάζεται εν τοις πολλοίς, δηλαδή εις τα
πολλά κτίσματα. Η ενέργεια του Θεού «μερίζεται αμερίστως εν μεριστοίς».
Η δόξα του
Θεού είναι το όνομα, ο όρος, που αποδίδεται στην Παλαιά Διαθήκη για την
μοναδική και απλή ενέργεια του Θεού, η οποία μερίζεται αμερίστως εν
μεριστοίς. Γι’ αυτόν τον λόγο στην Καινή διαθήκη η μονή του Θεού, που
είναι αυτή η δόξα του Θεού, η οποία είναι μία, πολλαπλασιάζεται και
γίνεται πολλές μονές89.
Και γι’ αυτόν τον λόγο η Εκκλησία λέγει ότι ο Πατήρ έχει ετοιμάσει για
τον κάθε άνθρωπο μονή, για να πάη να κατοικήση σ’ εκείνην, όταν και εφ’
όσον ο άνθρωπος αξιωθή της βασιλείας του Θεού. Η μονή αυτή είναι η δόξα
του Θεού, η οποία πολλαπλασιάζεται και γίνεται μονή για κάθε θεούμενο.
Αυτές οι μονές είναι μόνο για τους θεουμένους. Αυτό εννοεί ο Χριστός,
όταν λέγη «εν τω οίκω του πατρός μου μοναί πολλαί εισιν». Θέλει ο
Χριστός ο κάθε πιστός να φθάση στην θέωσι για να γίνη αυτή η μονή, η
δόξα Του κατοικητήριο του κάθε πιστού. Οπότε η επιδίωξις του κάθε πιστού πρέπει να είναι το να κατοικήση μέσα σε ένα τέτοιο μοναστήρι.
Αυτές οι διαφοροποιήσεις, που αναφέραμε, προέρχονται από την εμπειρία
της θεώσεως, του φωτισμού και ακόμη από την εμπειρία της καθάρσεως,
διότι ένας που μετέχει στην κάθαρσι κάτι καταλαβαίνει από αυτά τα
πράγματα, επειδή διαβάζει τους Πατέρες, διαβάζει την Αγία Γραφή,
αποδέχεται την διδασκαλία της Αγίας Γραφής και των Πατέρων της Εκκλησίας
και καταλαβαίνει αρκετά, ώστε να μπορεί και να διακρίνει
με την βοήθεια ενός πνευματικού πατέρα, πριν ακόμη φθάση στην φώτισι
και θέωσι, σε ποιο πνευματικό στάδιο βρίσκεται, καθώς και αν βρίσκεται
στην ορθή οδό ή σε πλάνη.
Παλαιότερα αυτά ήσαν γνωστά στους Ορθοδόξους, πριν αναφανούν οι
μοντέρνες Ορθόδοξες Θεολογικές Σχολές, διότι αυτά διδάσκανε οι καλόγεροι
στα χωριά, όπου υπήρχαν μοναστήρια και ο λαός εστρέφετο προς τους
μοναχούς για να μάθουν αυτά τα Πατερικά γράμματα, τα Ιερά Γράμματα.
Μέχρι την Ελληνική Επανάσταση του 1821 αυτά ήσαν γνωστά στην Ελλάδα90, τα οποία όμως εν συνεχεία, έγιναν άγνωστα με την ίδρυσι του Νεοελληνισμού. Αλλά πώς ξέρομε ότι έγιναν άγνωστα; Διότι δεν υπάρχουν στα διδακτικά εγχειρίδια των Ελληνικών σχολείων και Πανεπιστημίων.
Σημειώσεις
89. Ιω. 14, 2· «Εν τω οίκω του πατρός μου μοναί πολλαί εισιν».
90.
Αλλά και στην Μικρά Ασία μέχρι την Μικρασιατική Καταστροφή, καθώς και
στους Έλληνες που εξεδιώχθησαν από την Μικρά Ασία και ήλθαν στην Ελλάδα.
http://www.oodegr.com/oode/biblia/pateriki_theologia/46.htmhttp://www.hristospanagia.gr/?p=13993#more-13993