Του αγίου Γρηγορίου Νύσσης
«Γιατί, λέγει, ότι· Υπάρχει κατάλληλος χρόνος για τον πόλεμο και υπάρχει η ευκαιρία για την ειρήνη. Λάβε υπόψη σου τον πόλεμο των αντίθετων παθών,
δηλαδή τον νόμο της σάρκας[1], που αντιμάχεται τον νόμο του νου σου και
σε αιχμαλωτίζει με τον νόμο της αμαρτίας. Πρόσεξε την ποικιλόμορφη
προπαρασκευή της μάχης, πως έχει καταστρώσει ο εχθρός με αμέτρητους
τρόπους τα στρατηγικά του σχέδια εναντίον της πόλης σου. Στέλνει
κατασκόπους, προσεταιρίζεται προδότες, παραμονεύει στους δρόμους,
συγκροτεί λόχους, στήνει ενέδρες, προσκαλεί συμμάχους, κατασκευάζει
μηχανές, χρησιμοποιεί σφενδονητές και τοξότες και αυτούς, που πολεμούν
από κοντά και με τη δύναμη του ιππικού. Με όλα τα παρόμοια εξοπλίζεται
εναντίον σου.
Και
βέβαια δεν αγνοείς το νόημα αυτών που αναφέραμε. Ποιος είναι ο
προδότης, ποιος ο κατάσκοπος, ποιοι είναι αυτοί, που στήνονται στις
ενέδρες, ποιοι είναι οι σφενδονητές και οι ακοντιστές και οι τοξότες και
ποιοι είναι αυτοί που πολεμούν από κοντά και ο λόχος των ιππέων και
ποιες είναι οι μηχανές, με τις οποίες γκρεμίζεται το κάστρο της ψυχής